Gdzieś pomiędzy – pomiędzy seminariami i festiwalami filmowymi, pomiędzy odwiedzinami w archiwum Anim i godzinami spędzonymi w taszce Mimosa Do Salitre, pomiędzy spotkaniami i kłótniami, starciami i rozejmami – pojawiło się kilka wcale nie prostych pytań: jakie to jest kino i o co chodzi z tym krajem? I skąd się w nim wzięły filmy, doceniane na światowych festiwalach, w Berlinie czy Cannes, a w Polsce tak mało znane? 

Kiedy mówimy o Portugalii, zazwyczaj używamy klisz. Oczywiście kojarzymy Camõesa i Pessoę; wiemy co nieco o fado i Amálii (i nie mamy nic przeciwko niej); sławimy styl mistrza Manoela de Oliveiry, ale co z jego rówieśnikami? Znamy znajdujące się w obiegu nazwiska, powtarzane do znudzenia historie, wciąż te same anegdoty. Tymczasem… znajduje się tam o wiele więcej. 

Postawiliśmy sobie za cel odkrycie tego, co pozostaje pod powierzchnią banału, nadanie znaczenia ukrytemu i naświetlenie jego kontekstu, ujawnienie i zaprezentowanie w najlepszy sposób, na jaki tylko zasługuje. Bo otwiera się tam przed nami cały świat, ocean kina, które jeszcze nie wypłynęło na – tym razem – bałtyckie wody. 

Kinooceany nie są – i nie zamierzają być – „the best of” portugalskiej kinematografii. Jest to program skupiony na współczesnym portugalskim kinie i jego najnowszej historii, stawiający pytania i mający nadzieję wywołania debaty na temat obecnych w jego obszarze praktyk filmowych. Opierając się na bogatym archiwum, które obejmuje ponad 100 lat, Kinooceany starają się przedstawić Portugalię i jej rzeczywistość poprzez kino i odwrotnie, kino portugalskie poprzez portret kraju uchwycony obiektywem najbardziej przekonujących reżyserów filmowych. 


Somewhere in between - between seminars and film festivals, between visits to the Anim archive and hours spent at Mimosa Do Salitre, between meetings and arguments, clashes and truces - some not at all simple questions arose: what kind of cinema is this and what is this country all about? How is this filmography so appreciated and recognised at world festivals, such as Berlin or Cannes, but so little known in Poland?

When we talk about Portugal, we usually use clichés. Of course, we associate Camões and Pessoa; we know a little about fado and Amália (and we have nothing against her); we celebrate the style of the master Manoel de Oliveira, but what about his contemporaries and peers? We know the names in circulation, the stories repeated to the point of boredom, the same anecdotes over and over again. Meanwhile... there is so much more out there.

We have set ourselves the goal of discovering what lies beneath the surface of the trivial, of giving a meaning to what remains hidden and illuminating its context, of revealing and presenting it in the way it deserves to be presented.

Because a whole world opens up to us there, an ocean of cinema that has not yet surfaced in - this time - Baltic waters.

Kinooceany is not - and does not intend to be - the ‘best of’ Portuguese cinema. It is a programme focused on contemporary Portuguese cinema and its recent history, raising questions and hoping to provoke debate about current filmmaking practices in its field. Drawing on a rich archive that spans more than 100 years, Kinooceany seeks to present Portugal and its reality through cinema and, conversely, Portuguese cinema through a portrait of the country captured through the lens of the most compelling film directors.


Algures no meio - entre seminários e festivais de cinema, entre visitas ao arquivo da Anim e horas passadas na Mimosa Do Salitre, entre reuniões e discussões, confrontos e tréguas - surgiram algumas questões nada simples: que tipo de cinema é este e de que trata este país? E que filmografia é esta, apreciada e reconhecida nos mais importantes festivais mundiais, como Berlim ou Cannes, mas tão desconhecida na Polónia?

Quando falamos de Portugal, normalmente falamos de clichés e lugares-comuns. Claro que associamos Camões e Pessoa; conhecemos um pouco de fado e Amália (e nada temos nada contra); celebramos o estilo do mestre Manoel de Oliveira, mas e os seus contemporâneos, os seus pares? Conhecemos os nomes que circulam, as histórias que se repetem até à exaustão, as mesmas anedotas vezes sem conta. Entretanto... há muito mais por aí.

Estabelecemos o objetivo de descobrir o que permanece sob a superfície do banal, de dar sentido ao oculto e iluminar o seu contexto, de o revelar e apresentar da melhor forma que merece. Porque aí se abre um mundo inteiro, um oceano de cinema que ainda não veio à tona - desta vez - nas águas do Báltico.

A Kinooceany não é - nem pretende ser - um “best of” cinema português. É um programa centrado no cinema português contemporâneo e na sua história recente, levantando questões e esperando provocar o debate sobre as práticas e estéticas cinematográficas actuais. Partindo de um rico arquivo com mais de 100 anos, a 1ª Kinooceany procura apresentar Portugal e a sua realidade através do cinema e, inversamente, o cinema português através de um retrato do país captado pela lente dos realizadores mais prementes.

Agnieszka Szeffel, João Ricardo Oliveira







Tydzień Filmu Portugalskiego | 2025

4.03 — 13.04 
Katowice, Światowid
Kino Światowid

6.06 — 15.06 
Łódź, NCKF
Narodowe Centrum Kultury Filmowej

20.06 — 29.06 
Warszawa, Muranów
Kino Muranów

5..09 — 14.09 
Gdańsk, IKM
Kino Instytutu Kultury Miejskiej






Zespół | Team | Equipa

Kuratorzy | Curators | Curadores 
Agnieszka Szeffel 
João Ricardo Oliveira 


Produkcja | Production | Produção 
Agente a Norte  

Marta Lima
Sara Marques 
Inês Jonas


Wsparcie | Financed by | Apoiado por 
Instituto Cinema e Audiovisual





Sponsorzy | Sponsors | Apoios