POD
PŁOMIENIEM ŚWIECY
THE FLAME OF A CANDLE | SOB A CHAMA DA CANDEIA
Polska Premiera
reż. André Gil Mata, Portugalia, Francja, 2024, 112’
dir. André Gil Mata, Portugal, France, 2024, 112’
Bilety | Tickets | Bilhetes
Warszawa, Kino Muranów
29 czerwca— 20:00
Bilety | Buy Tickets
Łódź, Narodowe Centrum Kultury Filmowej
15 czerwca— 18:00
Bilety | Buy Tickets
Katowice, Kino Światowid
13 kwietnia— 20:00
Bilety | Buy Tickets
André Gil Mata powraca do S. João da Madeira i w ziejącym pustką, zabytkowym rodzinnym domu realizuje pomysł sprzed lat – historię życia swojej babki Alziry, która była już bohaterką nakręconego tam filmu Cativeiro (2012). Tym razem w centrum opowieści reżyser umieszcza Alzirę (Eva Ras) i jej wieloletnią służącą Beatriz (Márcia Breia), dwie stare kobiety, które spędziły ze sobą całe swoje dorosłe życie, a teraz trwają w niezmąconej ciszy domostwa, pośród własnych myśli, wspomnień i niezamkniętych spraw.
Na akcję filmu składają się pochodzące z różnych okresów XX wieku, pozornie niepowiązane ze sobą sceny, bywa, że nierozdzielone w montażu ostrym cięciem. Rozwiązanie tej wizualnej i fabularnej zagadki należy do widzów – co połączyło kobiety, a co je podzieliło, i dlaczego ich relacja ma tak dramatyczny finał? Film-alegoria subtelnie uchyla kurtynę, pokazuje stosunki panujące wewnątrz portugalskiej rodziny, męską podmiotowość i kobiece oddanie, zamykając je w ściśle określonej symbolicznej przestrzeni domu. Tymczasem, gdy Alzira odważy się podjąć być może pierwszą w swoim życiu samodzielną decyzję, trafi do czyśćca.
In a family home in S. João da Madeira, André Gil Mata, a graduate of the Béla Tarr Film Factory, recreated the life story of his grandmother Alzira (Eva Ras). The family maid, Beatriz (Márcia Breia), was also placed at the centre of the story. The two elderly women remain in uninterrupted silence, in their own thoughts, memories and unresolved questions. The action of the film is made up of scenes from different periods of the Portuguese 20th century, sometimes seemingly disconnected, sometimes not separated by abrupt cuts in the editing. It's up to us to solve this visual and plot puzzle.
Numa casa de família em S. João da Madeira, André Gil Mata, formado na Film Factory Béla Tarr, recriou a história de vida da sua avó Alzira (Eva Ras). Colocou-se também no centro da história a criada da família, Beatriz (Márcia Breia). As duas idosas permanecem no silêncio ininterrupto, nos seus próprios pensamentos, memórias e questões por resolver. A acção do filme é composta por cenas de diferentes épocas do Sec. XX português, por vezes aparentemente desconexas, por vezes não separadas através de cortes brusco na montagem. Cabe-nos resolver este puzzle visual e de enredo.
Stopka | Credits | Ficha técnica
André Gil Mata
scenariusz | screenplay | argumento
André Gil Mata
zdjęcia | cinematography | direção de fotografia
Frederico Lobo
montaż | editing | montagem
Claire Atherton
obsada | cast | atores
Eva Ras, Márcia Breia, Catarina Carvalho Gomes, Dinis Gomes, Luísa
producent | producer | produtor
André Gil Mata, Marta Lima, Clémentine Mourão-Ferreira
produkcja | production | produção
Rua Escura, So-Cle
nagrody | awards | prémios
Europejski FF w Sewilli 2024 – najlepszy film (sekcja New Waves)
André Gil Mata
Urodzony w 1978 roku w S. João da Madeira portugalski reżyser, kurator Festival de Cinema Luso Brasileiro de Santa Maria da Feira (2001-2008), założyciel niezależnego fotograficzno-filmowego LabStudio Átomo47, firmy producenckiej Bando à Parte, a następnie Rua Escura. Studiował matematykę w Porto, reżyserii uczył się w Lizbońskiej Szkole Teatru i Filmu oraz w Film Factory Béli Tarra w Sarajewie. W 2010 roku wziął udział w Berlinale Talent Campus. Jego krótkie metraże były nagradzane na międzynarodowych festiwalach, pełnometrażowy dokument Cativeiro (2012), nagrodzony na Doclisboa 2012, otrzymał też DocAlliance Award 2013. Kolejny, nakręcony w Sarajewie pełny metraż Jak zakochałem się w Evie Ras (2016) miał premierę na FidMarseille, gdzie otrzymał Specjalne Wyróżnienie Jury. Drzewo (2018) zostało premierowo pokazane w sekcji Forum na Berlinale w 2018 roku. Średniometrażowe Pátio do Carrasco (2023), premierowo pokazane na festiwalu w Rotterdamie, zdobyło nagrodę za najlepszy dźwięk na Caminhos do Cinema Português w Coimbrze, a najnowsza fabuła Pod płomieniem świecy (2024) – nagrodę dla najlepszego filmu sekcji New Waves Europejskiego Festiwalu Filmowego w Sewilli. Filmy André Gila Maty były prezentowane w Polsce w sekcji Lost Lost Lost i Focus na Portugalię MFF Nowe Horyzonty we Wrocławiu.
Wybrana filmografia | Selected filmography | Filmografia
2010 - Casa | House (kr.m.)
2012 - Cativeiro | Captivity (dok.)
2013 - O Coveiro | The Gravedigger (kr.m.)
2016 - Jak zakochałem się w Evie Ras | Kako sam se zaljubio u Evu Ras | Como Me Apaixonei por Eva Ras | How I Fell in Love with Eva Ras
2018 - Drzewo | Drvo | A Árvore | The Tree
2023 - Pátio do Carrasco (śr.m.)
2024 - Pod płomieniem świecy | Sob a Chama da Candeia | The Flame of a Candle