ZIELONE LATA
OS VERDES ANOS | GREEN YEARS
reż. Paulo Rocha, Portugalia, 1963, 88’
dir. Paulo Rocha, Portugal, 1963, 88’
Cópia digitalizada pela Cinemateca Portuguesa – Museu do Cinema
Bilety | Tickets | Bilhetes
Warszawa, Kino Muranów
20 czerwca— 20:00
Bilety | Buy Tickets
Łódź, Narodowe Centrum Kultury Filmowej
6 czerwca— 19:00
Bilety | Buy Tickets
Katowice, Kino Światowid
4 kwietnia— 20:00
Bilety | Buy Tickets
Jak chcą niektórzy – film, od którego zaczęło się kino portugalskie, nagrodzony w Locarno kultowy klasyk wyznaczający początek ery Cinema Novo (Nowego Kina). Pełnometrażowy debiut Paulo Rochy opowiada historię miłości pracującego w zakładzie szewskim Júlia (Rui Gomes) i pokojówki Ildy (debiutująca tu Isabel Ruth, późniejsza diwa kina portugalskiego). Oboje przybyli do Lizbony z prowincji, licząc na lepszą przyszłość i to właśnie nieprzejednane w swojej dynamice miejskie życie stanie się przyczyną finałowej tragedii.
Zdjęcia zostały zrealizowane głównie w Alvalade i na Avenida de Roma, w burżuazyjnej modernistycznej dzielnicy z lat 50., którą Salazar uznał za tak… „brzydką”, że jego zdaniem mogła być doskonałą bramą wjazdową do historycznego centrum, podkreślając jego wysublimowane piękno. Rocha wykorzystał formalny aspekt architektury do stworzenia portretów psychologicznych pary bohaterów. Jego film pokazywał nowoczesność jako pociągającą, ale i powodującą obłęd.
Mistrz Manoel de Oliveira pisał o młodym bohaterze Zielonych lat: Jego rywalem nie jest inny mężczyzna, którego może zniszczyć w akcie pełnego pasji zaślepienia. Nie. Jego rywalem jest życie, tajemnicza zapadnia, albo studnia (...), która, symbolicznie, skłania go do rzucenia kamieniem.
A digitally restored classic that marks the beginning of Cinema Novo. Paulo Rocha's debut film tells the love story of Júlio, who works as an apprentice shoemaker, and Ilda, a domestic servant in an upper-middle-class family. Both have come to Lisbon from the provinces in the hope of a better future. Shot mainly in Alvalade and Avenida de Roma, a bourgeois modernist neighbourhood from the 1950s, Rocha used the formal aspect of the architecture to portray the psychology of his characters. The film showed modernity as appealing, but also potentially maddening.
Um clássico, restaurado digitalmente, que marca o início do Cinema Novo. A estreia de Paulo Rocha conta a história de amor de Júlio, que trabalha como aprendiz de sapateiro, e Ilda, uma empregada doméstica numa família de classe média-alta. Ambos vieram da província para Lisboa, na esperança de um futuro melhor. Filmado principalmente em Alvalade e na Avenida de Roma, um bairro modernista burguês dos anos 50, Rocha usou o aspecto formal da arquitectura para retratar a psicologia dos seus personagens. O filme mostrava a modernidade como apelativa, mas também potencialmente enlouquecedora.
Stopka | Credits | Ficha técnica
Paulo Rocha
scenariusz | screenplay | argumento
Nuno Bragança, Paulo Rocha
zdjęcia | cinematography | direção de fotografia
Luc Mirot
montaż | editing | montagem
Margareta Mangs
muzyka | music | música
Carlos Paredes
Isabel Ruth, Rui Gomes, Paulo Renato
producent | producer | produção
António da Cunha Teles
produkcja | production | produção
Produções Cunha Telles
nagrody | awards | prémios
MFF w Locarno 1964 – najlepszy debiut
Paulo Rocha
Wybrana filmografia | Selected filmography | Filmografia
1966 - Mudar de Vida | Change of Life
1982 - Wyspa miłości | A Ilha dos Amores | Island of Love
1984 - A Ilha de Moraes
1987 - Góry księżycowe | O Desejado
2000 - A Raiz do Coração | The Heart's Root
2004 - Vanitas | Vanity
2013 - Se Eu Fosse Ladrão, Roubava | If I Were a Thief... I'd Steal