CI, KTÓRZY CZEKAJĄ NA BUTY ZMARŁYCH, UMIERAJĄ BOSO


WHO WAITS FOR THE DECEASED’S SHOES DIES BAREFOOT | QUEM ESPERA POR SAPATOS DE DEFUNTO MORRE DESCALÇO



reż. João César Monteiro, Portugalia, 1971, 34' 
dir.  João César Monteiro, Portugal, 1971, 34' 





Bilety | Tickets | Bilhetes


Warszawa, Kino Muranów
+ ZÉFIRO
28 czerwca— 18:00

Bilety | Buy Tickets


Łódź,  Narodowe Centrum Kultury Filmowej
+ ZÉFIRO
14 czerwca— 17:00

Bilety | Buy Tickets


Katowice, Kino Światowid
+ ZÉFIRO
12 kwietnia— 14:00

Bilety | Buy Tickets



Nowofalowy debiut jednego z najbardziej niezależnych i osobnych portugalskich reżyserów, João Césara Monteiro. Hołd dla kiełkującego aktorskiego talentu zaledwie 20-letniego Luísa Miguela Cintry, który już wtedy potrafił hipnotyzować widownię. Jego bohater, Lívio, z pomocą przyjaciela stara się zdobyć pieniądze, by zaprosić do kawiarni Mónicę, w której jest zakochany. Jego ciało i duszę przepełniają wzniosłe uczucia na przemian z pożądaniem. Które z nich zwycięży? To film nieprzejrzysty, tajemniczy jak koncha muszli – mówił Monteiro. 










The first film by João César Monteiro, one of Portugal's most independent and unique directors, is also his first encounter with Luís Miguel Cintra, an actor who was making his film debut at just 20 years old and was already mesmerising audiences. His character, Lívio, with the help of a friend, tries to raise money to ask Mónica, with whom he is in love, out for coffee. His body and soul are full of high feelings mixed with lust. Which will prevail? ‘It's an opaque film, as mysterious as a conch shell,’ says Monteiro.


O primeiro filme de João César Monteiro, um dos realizadores mais independentes e únicos de Portugal, é também o primeiro encontro com Luís Miguel Cintra, actor que se estreava no cinema com apenas 20 anos e que já hipnotizava o público. A sua personagem, Lívio, com a ajuda de um amigo, tenta angariar dinheiro para convidar Mónica, por quem está apaixonado, para um café. O seu corpo e a sua alma estão cheios de sentimentos elevados que se misturam com lascívia. Qual prevalecerá? ‘É um filme opaco, misterioso como um búzio’ - disse Monteiro.








Stopka | Credits | Ficha técnica


reżyser | director | realizador
João César Monteiro

scenariusz | screenplay | argumento
João César Monteiro

zdjęcia | cinematography | direção de fotografia 
Acácio de Almeida

montaż | editing | montagem
João César Monteiro
muzyka | music | banda sonora
José Alberto Gil

obsada | cast | atores
Antónia Brandão, Luís Miguel Cintra, Carlos Ferreiro, Carlos Porto, Elsa Figueiredo, Helena Gusmão, Paula Bobone, Jorge Silva Melo

producent | producers | produtores
João César Monteiro






João César Monteiro


(1939-2003) Jeden z najoryginalniejszych i zarazem najmniej znanych twórców europejskiego kina, uznawany za najważniejszego obok Manoela de Oliveiry portugalskiego reżysera, także aktor, krytyk, pisarz i poeta. Twórczości Monteiro nie sposób przypisać do żadnej ze szkół filmowych. Jego osobne, ekscentryczne, a czasem uchodzące za kontrowersyjne filmy czerpią z poezji, filozofii, teatru i malarstwa. W 1963 roku, w wieku 15 lat, otrzymał stypendium Fundacji Calouste’a Gulbenkiana na studia filmowe w Londyńskiej Szkole Filmowej. Dwa lata później powrócił do Portugalii, by pracować nad debiutem Ci, którzy czekają na buty zmarłych, umierają boso (1971), najpierw jednak pracował jako krytyk filmowy. Swoje filmy pokazywał na międzynarodowych festiwalach, m.in. w Cannes czy Wenecji, tu premierę miał m.in. Silvestre (1981). Reżyser powrócił do Wenecji z filmem Wspomnienia z Żółtego Domu (1989) i zdobył Srebrnego Lwa. Następnie Komedia Deusa (1995) otrzymała tam Główną Nagrodę Jury. W Polsce jego filmy były pokazywane na MFF Nowe Horyzonty we Wrocławiu w 2018 roku.













Wybrana filmografia | Selected filmography | Filmografia


1969 - Sophia de Mello Breyner Andresen (dok.)
1975 - Que Farei eu com Esta Espada? | What Shall I do with This Sword? (dok.)
1978 - Veredas | Paths
1981 - Silvestre
1986 - Kwiat morza | À Flor do Mar | Hovering Over the Water
1989 - Wspomnienia z Żółtego Domu | Recordações da Casa Amarela | Recollections of the Yellow House

1992 - Ostatnie zanurzenie | O Último Mergulho | The Last Dive
1995 - Komedia Deusa | A Comédia de Deus | God's Comedy
1997 - Biodra Johna Wayne'a | Le Bassin du J.W. | The Hips of J.W.
1998 - Śluby Deusa | As Bodas de Deus | God's Wedding
2000 - Królewna Śnieżka | Branca de Neve | Snow White
2003 - Odejścia i powroty | Vai e Vem | Come and Go