DINA I DJANGO



DINA & DJANGO



reż. Solveig Nordlund, Portugalia, 1981, 76’
dir.  Solveig Nordlund, Portugal, 1981, 76’


Bilety | Tickets | Bilhetes


Warszawa,  Kino Muranów
+WYNALAZEK MIŁOŚCI
+REWOLUCJA
21 czerwca— 17:30

Bilety | Buy Tickets


Łódź,  Narodowe Centrum Kultury Filmowej
+WYNALAZEK MIŁOŚCI
+REWOLUCJA
7 czerwca— 17:00

Bilety | Buy Tickets


Katowice, Kino Światowid
+WYNALAZEK MIŁOŚCI
+REWOLUCJA
5 kwietnia— 14:00

Bilety | Buy Tickets




17-letnia Dina (Maria Santiago) mieszka w Lizbonie, gdzie jej babka pracuje jako służąca u drobnomieszczańskiej rodziny. Dla słodkiej wagarowiczki, która zamiast nudnych lekcji w szkole wybiera wypady do klubów Bairro Alto, jedyną nadzieją jest miłość. To jej poświęca nieprzespane noce, zapisując w pamiętniku swoje dalekie od codzienności marzenia. Rozkwitający seksapil dziewczyny, źródło satysfakcji i lęku jednocześnie, pozwala jej wodzić starszych mężczyzn za nos i korzystać z okazji. 

Jest wiosna 1974 roku, za chwilę na ulice wyjadą czołgi, wybiegną żołnierze z czerwonymi goździkami w lufach karabinów, ale to nic, bo Dina właśnie znalazła swojego księcia. Drobny przestępca, stylowy Django (Luís Lucas), nie idzie w życiu na kompromisy. Ich szalona miłość w rewolucyjnym czasie, gdy wszelkie normy są zawieszone, doprowadzi do pięknej katastrofy. Życie daje Dinie lekcję dojrzałości – pozwala jej pozbyć się złudzeń. Na zdjęciach Acácio de Almeidy trwa wciąż Lizbona, której dziś już nie ma. Została na nich uwieczniona m.in. kultowa Café Estádio, miejsce spotkań lizbońskiej bohemy artystycznej. 



For 17-year-old Dina, a sweet truant who chooses instead of boring school classes to go to clubs in Bairro Alto, the only hope is love. In a moment, tanks will take to the streets, soldiers will run in, with red carnations in the rifle barrels. But that's nothing, because Dina has just found her prince. A petty criminal, stylish Django does not compromise in life. Their mad love in a revolutionary time, when all norms are suspended, will lead to a beautiful fall. In Acácio de Almeida's cinematography, this Lisbon that no longer exists is still alive.


Dina, que sonha com fotonovelas, em vez das aulas aborrecidas na escola, opta por frequentar as discotecas do Bairro Alto. A única esperança é o amor. Em breve, os tanques saem à rua e os soldados com cravos vermelhos nos canos das espingardas. Mas isso não é nada. Dina acaba de encontrar o seu príncipe. Um pequeno criminoso, o elegante Django não cede. O seu amor louco numa época revolucionária, em que todas as normas são suspensas, levará a uma bela queda. Na fotografia de Acácio de Almeida, essa Lisboa, que já não existe, continua viva.




Stopka | Credits | Ficha técnica


reżyser | director | realizador
Solveig Nordlund

scenariusz | screenplay | argumento
Eduarda Dionísio, Luíza Neto Jorge, Solveig Nordlund

zdjęcia | cinematography | direção de fotografia 
Acácio de Almeida

montaż | editing | montagem
Teresa Caldas, Solveig Nordlund
muzyka | music | música
Paulo Brandão

obsada | cast | atores
Maria Santiago, Luís Lucas, Benvinda Bento, Manuela de Freitas, Manuela Fernandes, Canto e Castro, António Montez, Sinde Filipe, Tony Morgon

produkcja | production | produção
Grupo Zero





Solveig Nordlund

Wykształcona w dziedzinie historii sztuki reżyserka teatralna i filmowa, tworząca w Portugalii, urodzona w 1943 roku w Sztokholmie. Swoją przygodę z kinem zaczęła w latach 70. jako asystentka przy filmach João Césara Monteiro, José Fonseca e Costy, czy Alfredo Tropy. Była montażystką filmów Manoela de Oliveiry, João Botelho, Alberto Seixasa Santosa, Thomasa Harlana. W latach 1973-1974 otrzymała stypendium od Fundacji Calouste'a Gulbenkiana i odbyła staż filmowy w Paryżu pod okiem Jeana Roucha. Założyła kolektyw filmowy Grupo Zero, w ramach którego zaczęła też reżyserować, biorąc udział w kilku projektach zbiorowych, m.in. A Lei da Terra (1976). Samodzielnie zadebiutowała w 1978 roku średniometrażową fabułą Nem Pássaro Nem Peixe, a w pełnym metrażu filmem Dina i Django (1983). We współpracy z Cornucopia Theatre nakręciła kilka filmów o sztukach Franza Xavera Kroetza i Karla Valentina, realizowała także dokumenty o pisarzach: Marguerite Duras, J. G. Ballardzie, António Lobo Antunesie. Od 1998 roku zajmuje się reżyserią teatralną, współpracując z Centro Cultural de Belém i Centro Cultural da Malaposta, a obecnie z Artistas Unidos. 






Wybrana filmografia | Selected filmography | Filmografia

1977 - A Lei da Terra (współreż.)
1979 - Música Para Si
1981 - Dina i Django | Dina & Django | Dina and Django
1994 - I morgon, Mario | Até Amanhã, Mário | See You Tomorrow, Mario
1997 - António Lobo Antunes (dok.)
2003 - A Filha | My Baby
2002 - Aparelho Voador a Baixa Altitude
2011 - A Morte de Carlos Gardel
2019 - Sou Autor Do Meu Nome Mia Couto | I Am the Author of My Name Mia Couto (dok.)