KLUB NICOŚĆ -
JESTEM NIKIM

THE NOTHINGNESS CLUB - NÃO SOU NADA


Polska Premiera
reż. Edgar Pêra, Portugalia, 2023, 92’
dir. Edgar Pêra, Portugal, 2023, 92’




Bilety | Tickets | Bilhetes


Warszawa, Kino Muranów
+ CHWAŁA FILMOM KRĘCONYM W PORTUGALII
28 czerwca— 20:00

Bilety | Buy Tickets


Łódź,  Narodowe Centrum Kultury Filmowej
+ CHWAŁA FILMOM KRĘCONYM W PORTUGALII
14 czerwca— 19:00

Bilety | Buy Tickets


Katowice, Kino Światowid
+ CHWAŁA FILMOM KRĘCONYM W PORTUGALII
12 kwietnia— 20:00

Bilety | Buy Tickets




Fernando Pessoa, jedna z najważniejszych figur portugalskiej literatury XX wieku, stworzył około 75 heteronimów, fikcyjnych autorów posiadających odrębną osobowość i styl. Czy znajdziecie w sobie odwagę, żeby zajrzeć do wnętrza jego umysłu? Podążaj za mną ostrożnie, ostrzega Pessoa w thrillerze psychologicznym, oscylującej na granicy szaleństwa „cinenigmie” Edgara Pêry. 

W przepełnionej Kafkowską atmosferą, produkującej literaturę fabryce poeta gromadzi rzeszę wiernych heteronimów, zatrudnia m.in. Alberto Caeiro, Ricardo Reisa, Álvaro de Camposa czy Bernardo Soaresa. Tu w Klubie Nicość spełnia wszystkie swoje marzenia. Jednak wejście do gry wyrafinowanej kobiety, Ofelii, tajemniczej femme fatale, destabilizuje równowagę pomiędzy członkami klubu. Pojawiają się intrygi i rywalizacja. Awangardowy autor Álvaro de Campos, coraz bardziej niespokojny, nieprzewidywalny i gwałtowny, sieje spustoszenie, a wydarzenia zaczynają wymykać się spod kontroli szefa Pessoi. Jego autorytet staje pod znakiem zapytania. Udręczony, nękany kryzysem filozoficznym obserwuje chaos obejmujący jego umysł, w którym heteronimy są mordowane jeden po drugim... Jak zapobiec katastrofie? 


Follow me carefully - warns the bard Fernando Pessoa, who in Edgar Pêra's delirious ‘cinenigma’ invites the audience inside his mind. This one, furnished like a literature-producing factory, also houses a crowd of faithful heteronyms. Alberto Caeiro, Ricardo Reis, Álvaro de Campos and others befriend each other, compete for Ophelia's favour, intrigue.... As boss Pessoa tries to reassert his authority, events begin to spiral out of his control as the increasingly violent, deranged Álvaro de Campos wreaks havoc.


Sigam-me com cuidado - avisa o bardo Fernando Pessoa, que no delirante “cinenigma” de Edgar Pêra convida o público a entrar na sua mente. Esta, mobilada como uma fábrica de produção literária, alberga também uma multidão de fiéis heterónimos. Alberto Caeiro, Ricardo Reis, Álvaro de Campos e outros fazem-se amigos, disputam o favor de Ofélia, intrigam.... Enquanto o patrão Pessoa tenta reafirmar a sua autoridade, os acontecimentos começam a fugir ao seu controlo e o cada vez mais violento e perturbado Álvaro de Campos semeia caos.




Stopka | Credits | Ficha técnica


reżyser | director | realizador
Edgar Pêra

scenariusz | screenplay | argumento
Luísa Costa Gomes, Edgar Pêra

zdjęcia | cinematography | direção de fotografia 
Jorge Quintela

montaż | editing | montagem
Tomás Baltazar, Cláudio Vasques

muzyka | music | banda sonora
Artur Cyanetto, Jorge Prendas

obsada | cast | atores
Miguel Borges, Victoria Guerra, Albano Jerónimo, Vítor Correia, Marco Paiva, António Durães, Paulo Pires, Miguel Moreira, Miguel Nunes, Valdemar Santos
producent | producer | produtor
Rodrigo Areias

produkcja | production | produção
Bando à Parte

nagrody | awards | prémios
Złote Globy, Portugalia 2024 – najlepszy aktor (Albano Jerónimo); Coimbra Caminhos do Cinema Português 2023 – najlepsza scenografia; CinEuphoria Awards 2024 – najlepszy aktor drugoplanowy (Paulo Pires), Top Ten of the Year; Portuguese Film Academy Sophia Awards 2024 – najlepszy aktor (Miguel Borges), charakteryzacja






Edgar Pêra

Urodził się w 1960 roku w Lizbonie, gdzie początkowo studiował psychologię, by następnie przenieść się na wydział operatorski i montażu na Akademii Filmowej. Ma na swoim koncie blisko sto filmów krótkometrażowych i eksperymentalnych, działa także w obszarze projektów internetowych, live shows, komiksów i wystaw. Utwory Pêry mają zarówno polityczny, jak i filozoficzny wymiar, odwołują się do niedawnej historii Portugalii, a na poziomie stylu – do radzieckiej i niemieckiej kinematografii międzywojennej. Pêra jest zawsze o krok przed innymi w obszarze nowych technologii – jego najnowszy film Listy telepatyczne (2024), pokazywany premierowo na festiwalu w Locarno, został zrealizowany w całości przy użyciu sztucznej inteligencji. W 2019 roku festiwal w Rotterdamie uhonorował reżysera retrospektywą twórczości. 





Wybrana filmografia | Selected filmography | Filmografia

1994 - Manual de Evasão LX94 / Manual of Evasion LX94
2001 - A Janela (Maryalva Mix)
2006 - Movimentos Perpétuos: Cine-Tributo a Carlos Paredes (dok.)
2008 - Rio Turvo
2010 - Baron / O Barão / The Baron
2013 - Cinesapiens (w: 3x3D)
2014 - Lisbon Revisited
2016 - Widz zadziwiony | O Espectador Espantado
2018 - Caminhos Magnétykos | Magnetick Pathways
2019 - O Homem-Pykante - Diálogos kom Pimenta 
2021 - Kinorama - Cinema Fora de Órbita / Kinorama: Beyond the Walls of the Real
2024 - Listy telepatyczne | Cartas Telepáticas | Telepathic Letters