WYNALAZEK MIŁOŚCI

THE INVENTION OF LOVE  | A INVENÇÃO DO AMOR


Polska Premiera
reż. António Campos, Portugalia, 1965, 29' 
dir. António Campos, Portugal, 1965, 29'

Cópia digitalizada pela Cinemateca Portuguesa – Museu do Cinema





Bilety | Tickets | Bilhetes


Warszawa,  Kino Muranów
+REWOLUCJA
+DINA I DJANGO
21 czerwca— 17:30
Bilety | Buy Tickets


Łódź,  Narodowe Centrum Kultury Filmowej
+REWOLUCJA
+DINA I DJANGO
7 czerwca— 17:00

Bilety | Buy Tickets


Katowice, Kino Światowid
+REWOLUCJA
+DINA I DJANGO
5 kwietnia— 14:00

Bilety | Buy Tickets





Prekursor portugalskiego kina etnograficznego, António Campos, realizuje anarchistyczną fabułę, w której miłość jest wyrazem buntu wobec panującego reżimu politycznego. Para bezimiennych kochanków spotyka się w kawiarni, by potem przemierzać razem ulice i podmiejskie łąki pod nieustaną kontrolą tajnej policji, tropiącej każdy przejaw wolności. Ezopowy język tej historii szybko wymyka się spod kontroli, tworząc jasną paralelę z opresyjnym Salazarowskim Estado Novo (Nowym Państwem).


A precursor of Portuguese ethnographic cinema, António Campos makes an anarchist short-film in which love is an expression of rebellion against the prevailing political regime. A pair of nameless lovers meet in a café and then roam together through the streets and suburban meadows under the constant gaze of the secret police, tracking down every sign of freedom. The story's Aesopian language quickly spins out of control, creating a clear parallel with the oppressive Salazarist Estado Novo.


Precursor do cinema etnográfico português, António Campos realiza uma curta-metragem anarquista em que o amor é uma expressão de rebelião contra o regime político vigente. Dois amantes sem nome conhecem-se num café e depois vagueiam pelas ruas e pelos prados suburbanos sob o olhar constante da polícia secreta, perseguindo todos os sinais de liberdade. A linguagem esópica da história rapidamente se descontrola, criando um claro paralelo com o opressivo Estado Novo de Salazar.







Stopka | Credits | Ficha técnica


reżyser | director | realizador
António Campos 

scenariusz | screenplay | argumento
António Campos, Daniel Filipe 
(wiersz)

zdjęcia | cinematography | direção de fotografia 
António Campos

montaż | editing | montagem
António Campos
muzyka | music | banda sonora
Kid Balton, Tom Dissevelt

obsada | cast | atores
Maria Carolina, Quiné, Victor Agostinho

producent | producers | produtores
António Campos







António Campos

(1922-1999) Niezależny filmowiec urodzony w Leirii. W latach 60. jeden z twórców ruchu Cinema Novo w obszarze kina dokumentalnego, dokufikcji i eksperymentu. Zaczynał jako amator. W 1961 roku wyjechał do Londynu na stypendium Fundacji Calouste’a Gulbenkiana, gdzie pracował w latach 1970-1977. Był portugalskim korespondentem Międzynarodowej Federacji Filmów o Sztuce i członkiem Międzynarodowego Związku Niezależnych Filmowców (UNICI), asystował Paulo Rochy podczas kręcenia Mudar de Vida (1966). Podążając śladami Jeana Roucha, Johna Marshala, czy Michaela Braulta, tworzył kino etnograficzne, wykorzystując techniki kina bezpośredniego, a jego najbardziej znanym przykładem jest dokument Gente da Praia da Vieira (1976). Na twórczość filmową patrzył z perspektywy antropologii wizualnej, i była to koncepcja bliska także kinu João Césara Monteiro i António Reisa, Ricardo Costy i Pedro Costy. 










Wybrana filmografia | Selected filmography | Filmografia


1957 - O Rio Liz (kr.m. dok.)
1965 - Wynalazek miłości | A Invenção do Amor | The Invention of Love (kr.m.)
1965 - Cem Anos de Pintura Francesa (dok.)
1971 - Vilarinho das Furnas (dok.)
1973 - Falamos de Rio de Onor (dok.)
1976 - Gente da Praia da Vieira (dok.)
1978 - Histórias Selvagens | Wild Stories
1992 - Terra Fria | Cold Land